نقش سعدی در نامآوری شیراز
نویسنده
چکیده مقاله:
با آنکه نام شیراز به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران از سدههای گذشته در بسیاری از متون تاریخی و ادبی مختلف آمده است، اما تا پیش از ظهور شیخ اجل سعدی، ترجیح چندانی بر سایر شهرهای ایران ندارد و همانند شهرهایی چون تبریز و طوس و یزد و اصفهان و بخاراست. اما از زمانی که سعدی در قرن هفتم به قدم از شیراز میرود و به سر بازمیگردد و خاک شیراز و آب رکنآباد دست از دامنش برنمیدارند و خوشی و تفرّج نوروز شیراز را در شعر خود یادآور میشود، چشمان شاعران و شعرخوانان تمام قلمرو پهناور زبان فارسی، از کنارههای رود سند و فرارود گرفته تا کنارههای دریای مدیترانه و سیاه و در حقیقت چشم تمام دنیای اسلامی به سوی شیراز خیره میگردد، بطوریکه در این گستره کمتر شاعری توانست شعری بگوید و سعدی و شیراز را در نظر نداشته باشد! از همین روزگار است که نام شیراز مانند یک اصطلاح ادبی وارد حوزهی شعر میشود و شهر شیراز به عنوان سرزمین شعر و ادب شهرهی آفاق میگردد و آنچه را وابستگی و نسبتی با شیراز داشت مانند شعر سعدی، زیبا، جذاب و چشمنواز جلوه میکند. شهر شیراز زیباتر میشود، مردمانش زیبا و مهماننواز میشوند، خاک شیراز گلپرور و آب و هوایش همطراز بهشت میشود و ... و شاعرانی که در شهرهای دیگر زادهاند آرزو میکنند که کاش شیرازی بودند. با این توضیحات جایگاه شیراز را در شعر و ادب فارسی به دو دورهی شیراز پیش از ظهور سعدی و پس از او تقسیم کرده و با اسناد و شواهد مورد بررسی قرار دادهایم.
منابع مشابه
نقش سعدی در نام آوری شیراز
با آنکه نام شیراز به عنوان یکی از شهرهای مهم ایران از سده های گذشته در بسیاری از متون تاریخی و ادبی مختلف آمده است، اما تا پیش از ظهور شیخ اجل سعدی، ترجیح چندانی بر سایر شهرهای ایران ندارد و همانند شهرهایی چون تبریز و طوس و یزد و اصفهان و بخاراست. اما از زمانی که سعدی در قرن هفتم به قدم از شیراز می رود و به سر بازمی گردد و خاک شیراز و آب رکن آباد دست از دامنش برنمی دارند و خوشی و تفرّج نوروز شیر...
متن کاملتجلی قداست آب در آرامگاه سعدی شیراز
مکانهای مقدسی که در سرزمین ایران وجود دارند، روزگاری در کنار کوه، چشمه و یا درخت مقدس شکل گرفتهاند که یادگاری از باورهای کهن ایرانیان مبتنی بر طبیعتگرایی بوده و ریشه در اعتقاد به ایزدان مهر و اَناهیتا دارد. بعضی از این مکانها، پس از رویآوردن ایرانیان به اسلام، تغییر کاربری داده و به امامزادهها و مقابر بزرگان دین و عرفان تبدیل شدهاند. اما این مکانها همچنان با خود نشانههایی از عناصر مقدس ...
متن کاملدارالشفای سعدی (مقولههای پزشکی در آثار سعدی)
سعدی در آثارش برای پرورش معانی تربیتی و اخلاقی خود، از آموزههای علوم دیگر، از جمله دانش طب و علم تشریح که مقدّمه طب است، بهره برده است. در حوزه علم تشریح سخنان سعدی، غالباً، با مطالب بخش تشریح کتب طبی قدما مطابقت دارد، مثلاً وی اصل و مایه منی و شیر را خون میداند که در کتب تشریحی نیز عیناً همین معنی آمده است. در آثار سعدی نام بیماریهای متعددی آمده است که مهمترین آنها بیماری رشته، تب، مالیخولیا و...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 5 شماره 1
صفحات 87- 112
تاریخ انتشار 2013-05-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023